سیستم ارزیابی رزومه ها یا ATS چیست؟ چطور در شرکت های خارجی کار پیدا کنیم؟

سیستم ارزیابی رزومه ها یا ATS چیست؟ چطور در شرکت های خارجی کار پیدا کنیم؟

آیا می دانید رزومه های انگلیسی شما که برای شرکت های خارجی ارسال می کنید در مرحله اول چطور غربالگری می شوند؟

اگر نمی دانید این مطلب را بخوانید.

سیستم هایی وجود دارد که وظیفه اصلی آنها ارزیابی رزومه متقاضی کار است که به آنها ATS نیز می گویند. این سیستم ها بر اساس پایگاه داده ای که دارند و الگویریتم هایی که برای هر کدام تنظیم شده است در رزومه ی شما به جستجوی کلمات کلیدی و وزن دهی به آنها می پردازند بطوری که خروجی آنها شباهت خاصی به رزومه ی ارسالی شما نخواهد داشت و مدیر منابع انسانی یا فردی که مسئول بررسی رزومه ها می باشد بر اساس نتایج نهایی این نرم افزار تصمیم خواهد گرفت که رزومه ی شما را حذف کند یا در مرحله اول بپذیرد.

از آنجایی که هر کدام از این نرم افزارهای ATS به شیوه ی خودشان عمل می کنند لذا پیشنهادات و موارد مهم کلی که لازم است بطور عمومی در نگارش رزومه ی خود رعایت کنید را در چند مورد خلاصه وار برایتان بازگو می کنم.

  • زمان ارسال رزومه از فرمت pdf استفاده نکنید چراکه بسیاری از این سیستم ها قادر به خواندن استاندارد این فرمت نیستند. این درحالیه که اغلب ما برای اینکه فونت ها و تنظیمات بهم نریزد فرمت pdf  را ترجیح می داده ایم.
  • جداول و نمودارها و بخش های گرافیکی رزومه اگر چه برای افراد شهودی و خلاق جذاب هستند و می توانند در یک نگاه اطلاعات زیادی را منتقل کنند اما ATS قادر به خواندن صحیح آنها نمی باشد پس احتمالا درصورتی که در رزومه باشند اشتباه معنا و تحلیل می شوند.
  • کلمات کلیدی که در ادبیات شغل مورد نظر شما بکار می رود را در رزومه ی خود بکار بگیرید و هوشمندانه از لغات اصلی و مهم استفاده کنید چراکه ATS نیز بدنبال همان ها خواهد گشت و اشکالی ندارد که رزومه ی شما ۳ یا ۴ صفحه باشد تا مجال بیشتری برای گنجاندن این کلمات در آن داشته باشید. خیلی ضرورت دارد کلمات کلیدی و ادبیات صنعت و شغل خودتان و ادبیاتی که در معرفی فرصت های شغلی بکار گرفته می شود را فرا بگیرید.
  • بخش تجارب کاری را دقیقا Work Experience قید کنید و نه Professional Experience  و نه  Career Achievements چرا که در غیر این صورت ممکن است ATS نتواند بخش های رزومه ی شما را به درستی از هم تفکیک کند و برداشت غلطی از آن به مسئول استخدام شرکت ارائه دهد که به ضرر شما تمام شود.
  • سوابق کاری خودتان را با تاریخ آغاز نکنید. مانند موارد قبلی رعایت یک فرمت استاندارد می تواند کمک کند تا روزمه ی شما بهتر و دقیق تر توسط ATS خوانده شود. بنابراین تجارب کاری خودتان را با نام کارفرما یا شرکتی که در آن کار می کردید آغاز و پس از آن سمت خودتان و در آخر تاریخ و مدتی که در آنجا فعال بودید را درج کنید. (company name, title, city and date)
  • از استفاده از علائم و فونت هایی که بطور عام استفاده نمی شوند و ممکن است توسط ATS خوانده نشوند پرهیز کنید. فونت های Arial, Georgia, Impact, Courier, Lucinda, Tahoma مناسب هستند. همینطور از بولت پوینت های فانتزی استفاده نکنید؛ بهترین آنها ساده ترین و رایج ترین آنها هستند. تا حد امکان از خط زیر حروف و هر چیزی که موجب ناخوانایی حروف شود استفاده نکنید.
  • اطلاعات تماس خودتان را نه در هدر یا فوتر بلکه حتما در بدنه ی رزومه قید کنید.
  • توصیه می شود از شماره گذاری در فوتر و همینطور بکاربردن تمپلیت در رزومه خودداری نمائید.
  • نکته ی آخر اینکه افرادی که SEO بلد هستند پروسه ای که توسط ATS صورت میگیرد را بهتر درک می کنند و از همان الگو می توانند در بهینه سازی رزومه ی خودشان برای ATS بهره ببرند.