رزومه مدرن برای سال 1399

رزومه مدرن برای سال 1399

با پیشرفت سریع جهان به‌سوی جلو، هرسال با مدهای جدید، تکنولوژی جدید و طراحی‌های مدرن‌تری روبه‌رو می‌شویم. این تغییرات می‌تواند شامل نوع نوشتن رزومه نیز باشد. شما با طراحی یک رزومه مدرن می‌توانید در نظر کارفرما خاص جلوه کنید.

اکنون‌که آماده مدرن سازی رزومه خود مطابق با جدیدترین متدهای سال هستید، اصول زیر را پیش بگیرید:

 

الف) در سال جدید، رزومه خود را با روبات‌ها متناسب کنید

 

یک رزومه مدرن باید با تکنولوژی مدرن مطابقت داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ خارجی و شاید برخی شرکت‌های داخلی - که تعداد رزومه‌های ارسالی برای آن‌ها زیاد است - برای بررسی رزومه‌های مرتبط از روبات‌ها استفاده می‌کنند. این روبات‌ها که "سیستم ردیابی کارجو" دارند ATS نامیده می‌شوند.

این ربات‌ها بر اساس ردیابی کلمات کلیدی موردنظر کارفرما در بین رزومه‌ها کار می‌کنند و هر رزومه‌ای را که بیشتر از بقیه از کلمات موردنظر کارفرما استفاده کرده باشد در بالای فهرست قرار خواهد داد.

 

استفاده از کلمات کلیدی

 

برای اینکه رزومه شما در بالای فهرست رزومه‌هایی قرار بگیرد که برای کارفرما ارسال‌شده، دقیقاً از همان کلماتی استفاده کنید که در آگهی درخواست کارفرما به کار رفته است. مثلاً اگر کارفرما نوشته «کارمند مسلط به سپیدار» شما نیز در رزومه خود بنویسید «مسلط به سپیدار» و اگر نوشته «مسلط به sepidar» شما نیز باید در رزومه خود عبارت انگلیسی را بکار ببرید تا ATS شما را برای این کار مناسب تشخیص دهد. به‌خصوص در قسمت تجارب کاری و قسمت مهارت‌ها حتماً از عبارت‌هایی که مورد درخواست کارفرما بوده استفاده کنید.

 

سازگاری ATS با عکس و نمودار

 

یکی دیگر از کارهایی که برای این منظور باید انجام دهید این است که رزومه خود را ساده بنویسید. از قرار دادن عکس و نمودار در رزومه بپرهیزید و یا آن را در انتهای رزومه در قسمتی مجزا بیاورید و در متن رزومه نیز آن‌ها را توضیح دهید. ATS قادر به خواندن عکس، نمودار، فونت‌های غیرمعمول، بولت‌های غیرمعمول و موارد این‌چنینی نیست.

 

سازگاری ATS با PDF

 

در ضمن رزومه خود را با فرمت PDF ارسال نکنید. به‌خصوص در زبان فارسی، گاهی اوقات کلمات در PDF توسط روبات‌ها قابل‌شناسایی نیستند. حتی گاهی، روبات‌ها این نوع فایل را به شکل عکس شناسایی می‌کنند. فقط درصورتی‌که کارفرما فایل PDF درخواست کرده و یا آن را موردقبول دانسته، این فرمت را برای رزومه مدرن خود به کار ببرید.

 

سازگاری ATS با فوتر و هدر

 

به همین ترتیب، مطالبی که در فوتر یا هدر نوشته شده باشند نیز توسط روبات‌ها قابل خواندن نیستند. بنابراین اطلاعات مهم خود (مانند شماره تماس) را در این قسمت‌ها ننویسید یا حتی اگر نوشته‌اید، آن را در متن نیز بیاورید.

با همه آنچه گفته شد، فراموش نکنید بعدازاینکه رزومه شما موردقبول ATS قرار گرفت، توسط یک انسان مطالعه می‌شود؛ لذا یک رزومه علاوه بر اینکه برای روبات‌ها باید مناسب باشد، درعین‌حال باید برای شخص مسئول رسیدگی به رزومه‌ها نیز جذابیت داشته باشید و ازنظر بصری طوری باشد که به‌سرعت اطلاعات مدنظرش را در آن بیابد.

 

ب) از لینکدین غافل نشوید

 

لینکدین یک شبکه اجتماعی برای کارفرماها و کارجوهاست. کارجوها می‌توانند در آن رزومه بسازند و کارفرماها از طریق بررسی رزومه‌های موجود در آن، فرد موردنظر خود را استخدام می‌کنند.

این شبکه اجتماعی با ورد همگام‌سازی شده. شما در آن می‌توانید با سایر کارجوهایی از سراسر جهان که جویای کار موردنظر شما هستند آشنا شوید و رزومه آن‌ها مشاهده کنید. ببینید چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی دارند و چگونه رزومه خود را نوشته‌اند.

 

لینک بدهید

 

اگر تاکنون این کار را نکرده‌اید، در سال 98 حتماً در لینکدین ثبت‌نام کنید و رزومه خود را تکمیل نمایید. در لینکدین هر چه بیشتر به افراد دیگر لینک دهید و دیگران را تأیید کنید، احتمال اینکه پروفایلتان در نتایج جستجو ظاهر شود بیشتر می‌شود.

 

نحوه انتخاب تیترها در لینکدین

 

ساختار لینکدین طوری است که ابتدا تیترها نمایان می‌شوند و سپس می‌توان متن آن را مشاهده کرد؛ بنابراین در تیتر از کلمات به‌روز در حیطه کاری خود استفاده کنید.

به‌علاوه تیترها باید حداکثر 120 حرف و 7 الی 12 کلمه باشند. با این کار پروفایل شما در صفحه نتایج سرچ بالاتر ظاهر می‌شود.

 

URL سفارشی‌سازی شده

 

وقتی آدرس پروفایل لینکدین شما متناسب با نام یا حرفه‌تان ساخته شده باشد، مرتب و حرفه‌ای به نظر می‌رسد.

در انتها توصیه می‌شود، آدرس پروفایل خود را به انتهای نامه رزومه خود که در متن ایمیل می‌نویسید لینک کنید.