چگونه کارکنان شایسته را حفظ کنیم ؟

چگونه کارکنان شایسته را حفظ کنیم ؟

نگهداشتن کارکنان شایسته

کارکنان شایسته آنهائی هستند که از شنیدن خبر رفتن شان خواب از سرمان می پرد، به آنها وابسته ایم، به آنها نیاز داریم و روی آنها سرمایه گذاری کرده ایم.
نگهداری کارکنان شایسته همیشه از دغدغه های مدیران بوده و هست.
۳سیاست و تدبیر است که می تواند خطر از دست دادن این قبیل کارکنان را کاهش دهد.

تناسب
هر چه تناسب”کارمند”، اولا با شغل و ثانیا با سازمان ما (از نظر فضا و فرهنگ و ارزش ها) بیشتر باشد، احتمال از دست دادن او کمتر می شود.

ارتباط و اتصال
ارتباط صمیمانه”کارمند”، اولا با همکارانش و ثانیا با مافوق ، می تواند او را به سازمان وابسته کرده و در سازمان حفظ کند.

پر هزینه کردن رفتن
هر چه تصمیم به ترک سازمان برای “کارمند”هزینه های بیشتری داشته باشد، احتمال آنکه این تصمیم را بگیرد و به مورد اجرا بگذارد کمتر می شد. در ایران خودرو شرکتی تاسیس شده بود به نام ” تعاونی خاص کارکنان ” که اغلب کارکنان به صورت داوطلبانه عضو و سهامدار آن بودند.

ساز و کار عضویت در این تعاونی و پرداخت حق عضویت در آن و نیز سهمی که شرکت برای تکمیل سرمایه گذاری اعضاء به عهده گرفته بود و بقیه ضوابط ، به نحوی ماهرانه و سیاستمدارانه تنظیم شده بود که اعضاء این تعاونی ، هر چه بیشتر در شرکت می ماندند از سود بیشتری برخوردار می شدند و بر عکس با ترک شرکت که به منزله پایان عضویت در این تعاونی هم محسوب می شد، سود قابل توجهی را از دست می دادند.

این تدبیر موجب می شد که اعضاء تعاونی نتوانند نسبت به ترک شرکت راحت و بی دغدغه تصمیم بگیرند.
البته نگهداری کارکنان شایسته در شرکت به تنهائی کافی نیست، باید آنها را به نحوی مدیریت و با آنها به شیوه ای رفتار کنیم که وقتی می مانند با رغبت کامل و با همه وجود بمانند.