چگونه درخواست افزایش حقوق دهیم؟

چگونه درخواست افزایش حقوق دهیم؟

مدیران عالی زمان افزایش حقوق بخاطر کارکرد خوب شما را می دانند. اما اگر دستمزد شما مدتی زیادی است افزایش پیدا نکرده است و فکر می کنید لایق دریافت حقوق بیشتری هستید، چه باید بکنید؟ درخواست افزایش حقوق همیشه یک مکالمه ی دشوار است. می خواهید بدانید چطور باید خودتان را برای آن آماده کنید و کاری کنید که مدیر شما راحتتر با درخواست شما موافقت کنید؟ در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه درخواست افزایش حقوق دستمزد

نزدیک شدن به مدیر و درخواست افزایش حقوق می تواند کار سختی باشد، اما روشی برای آن وجود دارد. باید نشان دهید چگونه باعث ارزش افزایی در شرکت شده اید و تغییری در وضعیت شرکت داده اید. همانند تمام مذاکرات باید خودتان را به جای فرد مقابل بگذارید و جملات خود را با توجه به آن تنظیم کنید. باید به این فکر کنید که چرا باید رئیس شما با این درخواستتان موافقت کند. با شناخت علائق و اهداف رئیس خود و تطابق آنها با عملکردتان به احتمال زیاد به خواسته ی خود می رسید. برای مطرح کردن درخواست خود به بهترین شکل باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱- مدارک و شواهدی جمع آوری کنید.

آماده بودن ضروری است. اگر آماده نباشید نمی دانید چه چیزی می خواهید. دو نوع مدرک قبل از مطرح کردن تقاضای خود جمع آوری کنید.

اولین و مهمترین، حقایقی در مورد نحوه ی مشارکت و همکاری منحصر بفردتان، همانند روش هایی که بکار برده اید تا هزینه ها را کاهش دهید، تاییدات مثبتی که از مشتری گرفته اید یا تشویق هایی که از سوی مدیران ارشد شده اید. ممکن است رئیس شما از تمام کارهایی که در یک سال گذشته انجام داده اید آگاهی نداشته باشد. همچنین باید اطلاعاتی درمورد محدوده ی حقوق در صنعتی که فعالیت دارید جمع آوری کنید.

۲- وقت مناسبی برای مطرح کردن درخواست انتخاب کنید.

بسیاری از افراد درخواست های خود را در جلسات بازبینی عملکرد ارائه می کنند. اگر در چنین موقعیتی ذهن رئیس شما درگیر ارزیابی افراد باشد، احتمال موافقت با درخواست شما بسیار کم خواهد بود. قبل از اتخاذ مسئولیت های جدید یا بعد از انجام موفقیت آمیز یک پروژه، بهترین زمان هایی هستند که می توانید درخواست افزایش حقوق داشته باشید.

۳- قبل از مطرح کردن تمرین کنید.

تمرین کردن آنچه می خواهید بگویید بسیار مهم است، البته نه فقط در ذهن، بلکه با صدای بلند. می توانید در حضور شخص دیگری این کار را تمرین کنید، یا صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش دهید. سعی کنید نقاط ضعف استدلال های خود را کشف کنید و ببینید چقدر زمان می برد تا خواسته ی اصلی خود را مطرح کنید. مکالمه را از دیدگاه او ببینید و واکنش های او را حدس بزنید و برای هر کدام از آنها پاسخی آماده داشته باشید. حتما علائق و اهداف او را در نظر بگیرید.

۴- اعتماد به نفس داشته باشید.

با حفظ احترام شخص مقابل با اعتماد به نفس کامل با او صحبت کنید. آرام و مسالمت آمیز خواسته ی خود را مطرح کنید. بجای استفاده از عباراتی مثل: ” قبول دارید مستحق افزایش حقوقم؟” از عبارات تاییدی مثل ” باور دارم که کارم را خوب انجام داده ام…” استفاده کنید. زبان بدن مثبت نیز به نشان دادن اعتماد به نفس شما کمک خواهد کرد.

۵- از شکایت کردن و اولیتماتوم دادن اجتناب کنید.

هیچوقت مکالمه را با شکایت کردن یا تهدید کردن شروع نکنید. این کار باعث خواهد شد رئیس شما حالت تدافعی بگیرد که به نفع شما نخواهد بود. خودتان را با همقطارانتان مقایسه نکنید. مثبت باشید و بر بیان میزان و چگونگی همکاری و مشارکت خود تمرکز کنید. نباید چه آشکارا چه غیر مستقیم تهدید به ترک کردن شرکت کنید. چون در بهترین حالت کار به بحث و مجادله خواهد کشید و در بدترین حالت اگر با درخواست شما موافقت نشود در وضعیت بدی قرار خواهید گرفت.

۶- علاوه بر گذشته، از آینده نیز صحبت کنید.

در مکالمه ی خود فقط از دستاوردها و نتایجی که در گذشته داشته اید صحبت نکنید، بلکه علاوه بر بیان آنها به تعهد خود برای رشد شرکت نیز اشاره کنید. بعد از بیان دستاوردهای خود سریعا کارهایی که می خواهید در آینده برای رشد شرکت انجام دهید را مطرح کنید. به رئیس خود اطمینان دهید که اهداف و فشار ها را درک کرده اید.

۷- اگر با درخواست شما موافقت نشد…

برای وضعیتی که درخواست شما رد شد یک برنامه ی جایگزین داشته باشید. شاید چیزهای دیگری باشند که بتوانند جای افزایش حقوق را بگیرند، مثلا سهام شرکت یا ساعات کاری بهتر… و اگر باز هم پاسخ رئیس نه بود، از او بپرسید چه کاری می توانید انجام دهید که با درخواست شما موافقت کند، چه تغییراتی در کار خود می توانید بدهید تا حقوق شما را افزایش دهد. با این کار به رئیس خود نشان می دهد که شما می خواهید درون آن شرکت رشد کنید و متعهد هستید.

منبع: HBR | How to Ask for a Raise