چگونه در مصاحبه ی شغلی شرکت کنیم؟

چگونه در مصاحبه ی شغلی شرکت کنیم؟

چگونه در مصاحبه ی شغلی شرکت کنیم؟

  • از عزیزان مصاحبه شونده تقاضا می کنم در هنگام ارسال رزومه ی خود برای شرکتها و سازمانها، کاملا صادقانه شایستگیهای خودشان و سوابق شان را بنویسند و از بزرگنمایی خودداری کنند. امروز بسیاری از کارفرمایان خصوصا در شرکتهای متوسط و بزرگ بسیار با دقت شده اند و از مشاوران حرفه ای هم بهره می گیرند. برای مثال عزیزی که فوق دیپلم مدیریت بازرگانی و لیسانس زبان انگلیسی داشت، در جلوی عنوان فوق دیپلم زبان انگلیسی در درون پرانتز نوشته بود مدیریت اجرایی و در جلوی کارشناسی زبان انگلیسی نوشته بود مدیریت بازرگانی بین المللی . حال چه ارتباطی بین این رشته ها و زبان انگلیسی وجود دارد، من نمی فهمم؟

مصاحبه ی شغلی

تصور نکنیم کارفرمایان متوجه نیستند. توصیه می کنم از ارسال رزومه تنها به زبان انگلیسی برای مصاحبه ی شغلی خودداری کنید، کارفرمایان زیادی را دیده ام که در برخورد با رزومه ی انگلیسی می گویند احتمالا این فرد در کار حرفه ای نیست و به این ترتیب می خواهد مرا تحت تأثیر قرار دهد و رزومه حذف می شود.

اگر تمایل دارید رزومه ی انگلیسی بفرستید، حتما رزومه ی فارسی را هم همراه با آن ارسال کنید.

  • حضور در جلسه ی مصاحبه همانند حضور در یک جلسه ی فروش است. در حقیقت مصاحبه شونده در آن جلسه می خواهد مصاحبه کننده را که مشتری بالقوه ی خدمات او است، متقاعد سازد که او را انتخاب کند. پس، همان اصولی که در مذاکرات فروش به کار می گیریم، در مصاحبه ی شغلی هم کاربرد دارد.
  • قبل از حضور در جلسه، در مورد آن شرکت تحقیق کنید. به سایت آنان مراجعه کنید، رقبایشان را تا حدی بشناسید. از صنعت آنان اطلاعاتی کسب کنید و با آمادگی در جلسه حضور یابید.سعی کنید از قبل، سؤالات آنان را حدس بزنید و برای پاسخ آنها آمادگی داشته باشید.
  •  حتما ترافیک را در نظر بگیرید؛ اگر در همان جلسه ی اول دیر به محل مصاحبه برسید، یک نمره ی منفی در ذهن کارفرما می گیرید و امروزه عبارت ترافیک بود، متقاعد کننده نیست.
  • سعی کنید یک ربع زودتر به محل قرار برسید، تا جریان خونتان حالت طبیعی پیدا کند و نفس نفس نزنید. از محیط (در و دیوار اتاق انتظار) نیز می توانید اطلاعاتی کسب کنید.
  • برای شرکت در اتاق مصاحبه بیقراری نکنید، و اگر مدتی طول کشید، کاملا طبیعی باشید. شما فروشنده هستید، پس باید صبر و حوصله تان زیاد باشد.
  • تیپ رسمی بهترین ظاهر برای قرار مصاحبه است، از پوشیدن لباسهای اسپورت با تیپهای ظاهری دیگر در اولین قرار خودداری کنید.
  • وقتی وارد اتاق مصاحبه کننده یا مصاحبه کنندگان شدید، سلام کنید و منتظر شوید تا آنها تمایل به دست دادن را از خودشان نشان دهند۔ یادمان باشد همیشه بزرگتر باید تمایل به دست دادن را نشان بدهد و این خوب نیست که وقتی ما برای مصاحبه رفته ایم، دستمان را دراز کنیم. منظورم از بزرگتر در اینجا، جایگاه افراد است.
  • امروزه کارفرمایان سعی می کنند در مصاحبه ها تیپ شخصیتی افراد را تشخیص دهند و بدانند که این فرد با شغل مربوطه چقدر تناسب دارد.برای مثال برای حرفه ی حسابداری که بیشتر نیازمند تمرکز، و نشستن و دقت است، به تیپ های خاصی و برای فروش و روابط عمومی نیاز به تیپهای کاملا برعکس آنان داریم.
  • کارفرمایان با سنجش سعه ی صدر ما در هنگام مصاحبه و با سؤالات پشت سر هم سعی می کنند قدرت کنترل ما بر خودمان را سنجش کنند. امروزه دیگر کارفرمایان و مشاوران باهوش، سؤالات را مستقیم نمی پرسند بلکه آنها بر روی ضمیر ناخودآگاه فرد تکیه می کنند و برداشتهایشان را به صورت غیر مستقیم دریافت می کنند.مصاحبه ی شغلی
  • مثلا طبیعی است اگر از کسی بپرسیم آیا شما اهل کار تیمی هستید؛ اکثرا پاسخ مثبت می دهند ولی کسی که در یک مصاحبه ی کوتاه عصبی می شود، چگونه می تواند قدرت تحمل بالایی در گروه داشته باشد.
  • وقتی از شما می خواهند خودتان را معرفی کنید، در حقیقت مهارتهای سخنوری و نحوه ی بیان شما را سنجش می کنند؛ با آمادگی در حد ۳-۴ دقیقه از خودتان نظیر نام، نام خانوادگی، پدر، مادر، اینکه فرزند چندم هستید، تحصیلات تان چقدر است و… صحبت کنید.بلافاصله بگویید ترجیح می دهم با سؤالاتی که برای شما مهم هستند پیش برویم، پس من در خدمت شما هستم.
  • کمی مکث در پاسخ به سؤالات، ایراد ندارد و نشان از تفکر و سپس گفتگوی شما است.
  • بدانید پشت هر سؤالی، دلیل مهمی نهفته است. برای مثال، اگر یک شکل ناقص جلوی شما می گذارند یا جمله ی ناتمام و از شما می خواهند آن را کامل کنید، آنها در حقیقت خلاقیت شما را می سنجند، پس به خودتان بگویید من حالا چه کار متفاوت و خلاقانه ای می توانم انجام دهم.
  • لبخند را از لبهای خودتان در هنگام مصاحبه ی شغلی دور نکنید. مدیریت نگاه داشته باشید اگر چند نفر روبه روی شما نشسته اند، با نگاهتان با همگی ارتباط برقرار کنید و فقط به فرد سؤال کننده نگاه نکنید.نگاه شما باید محکم، با اعتماد به نفس، و همراه با تواضع و احترام باشد.
  • با مصاحبه کنندگان بحث و جدل نکنید؛ حتی اگر نظرتان متفاوت بود، با احترام بگویید من تصور می کنم این طور است ولی باید بیشتر بررسی کنم.
  • اصول زبان بدن را بخوبی فرا بگیرید؛ دست مطیعانه بدهید، دستهایتان را به حالت گارد بغل نکنید.
  • بهتر است موقعی که شاغل هستید به دنبال کار بگردید نه پس از قطع رابطه ی کاری. در این حالت ارزش شما کم می شود.