۳۴ شاخص کلیدی عملکرد در حوزه منابع انسانی
شاخص کلیدی عملکرد از معیارهایی است که میتوانید به کمک آن موفقیت خود را اندازه بگیرید، رسیدن به اهداف خود را ارزیابی کنید و حتی ببینید آیا در مسیر درست موفقیت حرکت میکنید یا خیر. شاخصهای کلیدی عملکرد یا KPI بسیار متنوع هستند و انواع بسیاری دارند. شاید همه آنها برای کار شما مناسب نباشند، اما بعضی از آنها به شما بسیار کمک میکنند. در این مطلب سعی داریم یک سری از شاخصهای پایه و اساسی را تعریف کنیم و فرمول بعضی را هم توضیح دهیم. با توجه به کسب و کارتان و استراتژیای که دارید، میتوانید شاخصهایی که به کمکتان میآید را استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم به شاخصهای کلیدی عملکرد در حوزه منابع انسانی اشاره کنیم.
۱. میانگین هزینه برای استخدام در موقعیت شغلی
فرمول: [كل هزینههای استخدام] تقسیم بر [تعداد موقعیتهای شغلی باز]
واحد: Money
جهت: Minimize
این شاخص کل هزینه استخدام در دوره اندازهگیری تقسیم بر تعداد مواضع شغلی در آن دوره است. هزینهها میتواند شامل هزینه آگهی، هزینه بررسی و پالایش رزومههای دریافتی، هزینه ملاقات و سنجش داوطلبان، هزینه آمادهسازی و آشنا کردن افراد جدید به سازمان و همچنین هزینههای پنهان میتواند شامل هزینه عدم تحقق اهداف سازمان، هزینه خالی ماندن یک سمت در سازمان باشد.
۲. میانگین هزینههای گردش کارکنان
فرمول: [هزینههای گردش کارکنان] تقسیم بر [تعداد خروج کارکنان]
واحد: Money
جهت: Minimize
زمان: Rial
این شاخص هزینههای مربوط به خروج کارمندان است؛ شامل هزینههایی مانند استخدام، آموزش، و غیره
۳. میانگین هزینه مصاحبه
فرمول: (هزینه مصاحبه كل) تقسیم بر (كل مصاحبهها)
واحد: Money
۴. میانگین (سالیانه) حقوق و دستمزد در هر کارمند
متوسط حقوق و دستمزد در هر کارمند
واحد: Money
زمان: Per Year
۵. درآمد به ازای هر کارمند (یا FTE)
فرمول: [در آمد] تقسیم بر [مجموع تعداد FTE] یا [تعداد کل کارکنان]
واحد: Money
جهت: Maximize
زمان: Per Year
در آمد متوسط به ازای هر کارمند یا (FTE) مخفف Fulltime Employee
۶. مجموع هزینه اضافه کاری
پرداختهای انجام شده به کارکنان برای کارهایی که در خارج از ساعات کاری عادی انجام میشود.
۷. % کارکنان که اگر از شرکتی پیشنهاد دریافت کنند، ترک خواهند کرد
% از کارکنان که اگر از شرکتی پیشنهاد دریافت کنند، شرکت را ترک خواهند کرد.
واحد: Percentage
جهت: Minimize
۸. % کارمندان وفادار به شرکت
این KPI تعدادی از کارمندان در شرکت را شرح میدهد که وفاداری به نام تجاری شرکت، ارزش شرکت و غیره دارند.
واحد: Percentage
جهت: Maximize
۹. هزینه فضای اداری به ازای هر کارمند
فرمول: (کل هزینههای فضای اداری) تقسیم بر (تعداد کل کارکنان)
واحد: Money
زمان: Per Year
هزینه فضای اداری برای هر کارمند در دوره اندازهگیری (به عنوان مثال در هر ماه یا سال)
۱۰. رابطه نسبت حقوق زن و مرد
فرمول: حقوق متوسط برای زنان تقسیم بر حقوق متوسط برای مردان
واحد: Ratio
این شاخص نسبت حقوق زن به حقوق مرد، از جمله پاداش، و غیره در سطح سلسله مراتب است؛ بعضی از شرکتهای فعال در سطح جهانی ممکن است از ترس مشکلات قانونی (بهویژه در ایالات متحده) این آمار را منتشر نکنند.
۱۱. کارکنان / گردش کارکنان
فرمول: خروج (FTE) تقسیم بر تعداد میانگین استخدام (FTE)
جابجایی بالای کارکنان ممکن است نشان دهنده از دست دادن دانش و هزینههای بالای استخدام برای پر کردن موقعیتهای باز باشد.
تعداد خروج کارمندان در (FTE) تقسیم بر تعداد میانگین کارکنان که در (FTE) کار میکند. نرخ خروج خدمت کارکنان (Turnover Rate) ، نسبت تعداد افراد خارج شده از شرکت به متوسط تعداد کل کارکنان شرکت در یک دوره زمانی است که به صورت درصد بیان میشود.
معمولاً این نرخ برای دورههای زمانی یکساله اندازهگیری و تحلیل میشود و بهعنوان یکی از معیارهای مهم قضاوت درخصوص موفقیت خط مشیهای منابع انسانی شناخته شده است.
تحلیل وضعیت عملکرد کاری افراد خارج شده از شرکت و اینکه آیا به اختیار خود تصمیم به خروج گرفتهاند و یا مجبور به ترک شرکت شدهاند، در شناسایی موقعیت فعلی و تصمیمگیری برای تغییر رویکردها نقش مهمی بازی میکند. به همین دلیل نرخ خروج خدمت بهطور معمول به چهار دسته زیر تقسیم میشود:
-
نرخ خروج اختیاری (Voluntary): شامل نسبت افرادی که با میل خود شرکت را ترک نمودهاند.
-
نرخ خروج خدمت اجباری (Involuntary): کارمند بنا به تصمیم شرکت مجبور به ترک آن شده است.
-
نرخ خروج خدمت عملیاتی (Functional): زمانی که نیروی کار با عملکرد مناسب، تصمیم به ترک سازمان میگیرد. که میتواند گویای یک ریسک منابع انسانی در سازمان باشد.
-
نرخ خروج خدمت بهسازی (Dysfunctional): وقتی است که نیروی کار با عملکرد پایین، شرکت را ترک میکند. این نوع از خروج خدمت اتفاقاً به نفع سازمان بوده و بایستی از آن استقبال شود.
واحد: Percentage
جهت: Range
۱۲. میانگین تعداد مصاحبه شوندهها برای موقعیتهای شغلی باز
فرمول: [تعداد کل مصاحبه شوندهها] تقسیم بر [تعداد کل موقعیتهای شغلی باز]
واحد: Number
جهت: Maximize
میانگین تعداد افرادی که مصاحبه شدهاند برای موقعیتهای شغلی باز در یک دوره زمانی معین.
۱۳. میانگین زمان استخدام
میانگین زمان لازم برای داشتن یک فرصت شغلی برای پر کردن موقعیت باز است.
فرمول: (كل زمان فرصتهای شغلی باز) تقسیم بر (كل جای خالی)
واحد: Time/Days
جهت: Minimize
۱۴. %استخدام بدون تبلیغات یا برون سپاری
این یک راه عالی برای صرفهجویی در هزینه استخدام است؛ اگر استخدام به موقع از طریق مرجع داخلی صورت گیرد، یا متقاضی مستقیماً از وبسایت شرکت استفاده میکند.
واحد: Percentage
جهت: Maximize
۱۵. % قراردادهای فراتر از سن بازنشستگی
فرمول: [تعداد قراردادهایی که در خارج از سن بازنشستگی گسترش مییابد] نسبت به [تعداد کل قراردادها]
واحد: Percentage
زمان: درصد قراردادهایی که در طول سن بازنشستگی گسترش مییابد.
۱۶. %موقعیتهای کاری باز که نیاز به کارمندان موقت دارند
درصد موقعیتهای شغلی باز که نیاز به کارکنان موقت دارد.
واحد: Percentage
جهت: Minimize
۱۷. درصد فرصتهای شغلی
فرمول: [تعداد جای خالی در FTE] نسبت به [تعداد کل کارکنان در FTE]
واحد: Percentage
جهت: Range
۱۸. % هزینه آموزش کارکنان
فرمول: [هزینههای آموزش کارکنان] درصد [کل هزینههای شرکت]
واحد: Percentage
درصد هزینهها برای آموزش کارکنان در هزینههای کل شرکت در دوره زمان (سال).
۱۹. % بودجه صرفشده در آموزش منابع انسانی
فرمول: [بودجه منابع انسانی برای آموزش] نسبت به [مجموع بودجه منابع انسانی]
واحد: Percentage
درصد بودجه منابع انسانی که به آموزش پرداخت میشود.
۲۰. % دورههای آموزشی درخواست شده اما ارائه نشده
این شاخص درصد دورههای آموزشی مورد درخواست، اما ارائه نشده است.
واحد: Percentage
۲۱. میانگین تعداد ساعات آموزش هر کارمند
فرمول: (تعداد کل دورههای آموزشی) تقسیم بر (تعداد کل کارکنان)
واحد: Number
جهت: Range
زمان: Per Year
تعداد کل ساعتهای آموزشی تقسیم بر تعداد کارکنان (در FTE)
۲۲. میانگین هزینه آموزش برای هر کارمند
فرمول: [هزينه آموزش در هر کارمند] تقسیم بر [تعداد کارکنان]
واحد: Money
جهت: Range
هزینه آموزش در هر کارمند در (FTE) تقسیم بر تعداد کارکنان در (FTE)
۲۳. % هزینههای آموزشی که برای مدیران صرف میشود
%هزینههای آموزشی که مدیران نسبت به کل هزینههای آموزشی صرف میکنند.
واحد: Percentage
۲۴. درصد ساعت آموزش با توجه به کل ساعات کار
این شاخص نسبت کل دوره آموزش با توجه به كل ساعات کار است که سالانه اندازهگیری میشود.
واحد: Percentage
۲۵. نسبت آموزش داخلی و خارجی
این شاخص کلیدی عملکرد نسبت آموزش داخل (In-House) در مقابل خارجی است. این نسبت میتواند بر اساس ساعت آموزش یا هزینه آموزش محاسبه شود.
فرمول: [تعداد ساعتهای آموزشی داخلی] تقسیم بر [تعداد ساعات آموزش خارجی]
واحد: Ratio
۲۶. % کارکنان کم کار
این شاخص درصدی از کارکنان است که با یک باند کمعملکرد همراه هستند.
واحد: Percentage
جهت: Minimize
۲۷. % کارکنان با کارایی بالا
درصد کارکنانی است که با یک گروه با عملکرد بالا مرتبط هستند.
واحد: Percentage
جهت: Maximize
۲۸. نرخ غیبت
درصد روزهایی که کارکنان در کار نیستند.
فرمول: (تعداد روزهای غیبت) نسبت به [(میانگین تعداد کارکنان) x (تعداد روزهای کاری)]
واحد: Percentage
جهت: Minimize
۲۹. نرخ کلی غیبت در کار
فرمول: تعداد کل روزهای از دست رفته کاری به علت غیبت تقسیم بر مجموع روزهای کاری کل کارکنان
واحد: Rate
۳۰. میانگین ساعتهای اضافه کار در هر نفر
تعداد پایین شاخص یا برنامهریزی مناسب، فرصت وقایع مربوط به خستگی انسان را کاهش میدهد.
واحد: Time/Hours
۳۱. کارکنان جدید در مقابل نسبت کارکنان با تجربه
این شاخص نسبت کارکنان جدید نسبت به کارکنان با تجربه است. تجربه میتواند توسط تعداد سالها در کار اندازهگیری شود.
فرمول: [كل کارکنان جدید سال در محل کار] تقسیم بر [كل کارکنان با تجربه سال در محل کار]
واحد: Ratio
جهت: Range
۳۲. میانگین تعداد روزهای بیمار هر کارمند
فرمول: [تعداد کل روزهای بیمار] تقسیم بر [تعداد کل کارکنان]
واحد: Time/Days
۳۳. میانگین زمان باز ماندن موقعیتهای شغلی
این شاخص میانگین زمان که موقعیت شغلی عملی نشده است ، بر اساس تمام موقعیتهای شغلی ارسال شده در دوره اندازه گیری.
واحد: Time/Days
جهت: Minimize
۳۴. % کارکنانی که عملکرد آنها در مقایسه با آخرین بررسی افزایش یافته است.
درصدی از کارکنانی که عملکرد آنها در مقایسه با آخرین بررسی افزایش یافته است
واحد: Percentage
جهت: Maximize