همیشه در حال استعفا دادن باشید!!!

همیشه در حال استعفا دادن باشید!!!

نه منظورمان اصلاً این نیست که مدام شرکتتان را عوض کنید یا همیشه تهدید کنید که دارید می‌روید یا با دیدن هر ناملایماتی بگویید که «پس من می‌روم».

فلسفه نویسنده مقاله «همیشه در حال رفتن باشید» ایده‌اش این است که همیشه جوری کار کنید که انگار دارید شرکت را ترک می‌کنید. همیشه در حال یاد دادن کارهاتان به بقیه باشید، همیشه در حال این باشید که بقیه بتوانند شما را جایگزین کنند و همیشه کارهایی که می‌کنید را خودکار کنید. یادتان باشد که اصلی در دنیای شغلی ما می گوید اگر شما غیر قابل جایگزین باشید، هیچ وقت به جای بهتری منتقل نمی‌شوید.

گاهی آماتورها یا کسانی که اصولا حس می‌کنند جایشان مطمئن نیست، سعی می‌کنند جوری کار کنند که مدیرشان هیچ وقت نتواند آنها را با کس دیگه ای جایگزین کند. این آدم ها به بقیه اطلاعات نمی‌دهند، مستندسازی نمیکنند، کاری که می‌کنند را به کسی یاد نمی‌دهند و … و نتیجه اش چه می‌شود؟ اگر جابگاه بهتری باز بشود نمی توانند به آنجا بروند، اگر بخواهند یک هفته مرخصی بگیرند دردسر دارند و همیشه هم استرس دارند که نکند بقیه چیزی یاد بگیرند و از اینها جلو بیفتند و عملا خودشان هم به جز دفاع از مواضع، کاری نمی کنند و چیز جدیدی یاد نمی‌گیرند.

به شکلی عجیب،‌ اگر شما می خواهید کار مطمئن، بهتر و دلچسب‌تری داشته باشید باید جوری کار کنید که همیشه قابل جانشینی باشید. مثلا به این موارد نگاه کنید:

  • 📕 کارهایتان را داکیومنت کنید.دقیق بنویسید چه کار می کنید و مراحل و قدم های کارهایی که انجام می‌دهید چیست. اینطوری خیلی وقت ها لازم نمی شود کار تکراری بکنید چون یکی دیگر این کار را انجام می دهد و از آنطرف همه بر اساس داکیومنت های شما پیش می روند و شما را می شناسند.
  • 🏁 اهداف بلند مدت را هم داکیومنت کنید. بگذارید همه بدانند در تیم چه خبر است، محصول دارد به کدام سمت می رود و چند ماه بعد وضع چه خواهد بود. اینطوری هیچ کس حس نمی کند شما لازم است روز به روز مواظب محصول و کارها باشید.
  • 🤝 جلسات را هم داکیومنت کنید. خوبه بنویسید هر بار چه کسی چه چیزی گفته است. حالا حتی در سطح کلی. اینطوری برای اینکه بدانند در شرکت چه خبراست یا تصمیم نهایی چیست، وابسته به شخص شما نیستند و شما به کارهای باحال ترتان می‌رسید.
  • 🚶‍♂️ بقیه را هم بیاورید داخل جلسات! اینطوری آدم های دیگر مسوولیت های شما را یاد میگیرند و می بینند آن پشت چه خبر است. هر چقدر هر چیز شفاف تر باشد بهتر است. حواستان باشد این دعوت به جلسات باعث هدر رفتن وقت و زندگی مردم نشود!
  • 👩‍🔧 اطرافیان خودتان را آموزش بدهید. هدف این است که اطرافیان شما کم کم بتوانند رشد کنند و کارهای شما را به شکل مستقل انجام بدهند. اینطوری شما می‌توانید بروید سراغ کارهای جالبتر بعدی یا حتی استراحت کنید. بخشی از این مطلب، بر می گردد به داشتن داکیومنت های خوب و قابل استفاده.
  • 👩‍🎓 جایگزین خودتان را هم آموزش بدهید. شما لازم است بروید سراغ کارهای بهتر پس خوب است که یک نفر کم کم بتواند نقش قدیمی شما را بازی کند.
  • 🔑 به بقیه قدرت بدهید. اگر قرار است بخشی از کار شما به بقیه سپرده بشود، آنها باید آدم های قوی و با اعتماد به نفسی بشوند. اجازه بدهید آنها هم تصمیم بگیرند و کارها را پیش ببرند. همیشه کارهای مهمتر و جالبتری هست که شما به سراغش بروید.
  • 📧 شما نباید مرکز ارتباط اصلی باشید. اگر کسی سوالی فنی دارد یعنی داکیومنت ها خوب نیستند. اگر کسی شخصی سراغ شما می آید یعنی سیستم پرسش و پاسخ یا لیست پستی شرکت کارا نیست.
  • 👨‍💼 و کارها را به بقیه بسپارید. حواستان باشد که آدم ها، فکرهای مستقل دارند. قرار نیست اگر کاری را به کسی سپردید او صد در صد آن کار را مثل شما انجام بدهد. تا وقتی روش او قابل دفاع منطقی است لازم نیست عین امتداد ذهن شما باشد. دادن کارها به دیگران باعث رشد و توانمندی بقیه می‌شود.
  • 🏫 و یاد بگیرید! اینهمه وقتی که دارد خالی می‌شود بهترین فرصت است برای یاد گرفتن و استفاده از چیزهای جدید. حواستان هست دیگر؟ قرار است شما همیشه در حال استعفا باشید و مهمترین چیز برای کسی که دارد استعفا می‌دهد، یاد گرفتن مهارت های جدید برای مصاحبه های شغلی بعدی است. همیشه در حال یاد گیری باشید تا از بودن در شرکت لذت ببرید.

حواستان باشد که اگر هنوز هم فکر می کنید یاد دادن به بقیه و باعث رشد آنها شدن، برای شما خطر ایجاد می‌کند یعنی یک مشکل بزرگ در جایی که کار می کنید و البته شاید هم در خودتان هست. اگر ما حوصله مان از کار سر می رود دلیلش این است که دائما داریم کار تکراری ای که بلد هستیم را انجام می‌دهیم. در حالی که قرار است کار تکراری شما، کار جدید و باحال یک نفر دیگر باشد و شما یک قدم به جلو برداشته باشید و درگیر کار باحال و جدیدی باشید که لازمه اش یاد گرفتن است. اینطوری کار همیشه جالب خواهد بود.

یک جمله هم برای مدیرها: بهترین نیروی شما، نیرویی است که باعث پیشرفت کل تیم می‌شود.